بررسی سوانح دریایی ( maritime casualty investigation )
امروزه علی رغم پیشرفت بشر در ساخت شناورهای ایمن و استفاده از تجهیزات پیشرفته کمک ناوبری و علی رغم تلاش و کوشش فراوان سازمان بنادر، سوانح و حوادثی که منجر به خسارات جانی ، خسارات مربوط به کشتی و آلودگی محیط زیست دریایی می شود همچنان به وقوع می پیوندنـد، که می
توان با گزارشات دقیق و به موقع کـه گویـای چگونگی و عـلل حـوادث و سوانح دریایی باشد ، ایمنـی دریانـوردی و مسافـران و محافظت از محیط زیست دریایی را افزایش داد .
با ملاحضه حقوق و تعهدات کشورهای ساحلی و صاحب پرچم برحسب قوانین ماده 2 و ماده 94 کنوانسیون سازمان مــلل متحد در رابطه با قوانین دریایی ( UNCLOS )، و بموجب مفاد بیست یکم از فصل اول کنوانسیون بین المللی ایمنی جان انسان در دریـا ، ( SOLAS REGULATION 1-21
) و مـاده 23 کنوانسیون بین المـللی خط شاهیـن ) LOAD LINE 1966 ( ، همچنین ماده هشت و دوازده از کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا توسط شناورها 1973 ( MARPOL ) ، متولی دریایی هر کشور را موظف نموده که سوانح مربوط به شناورهای تحت پرچم
خود را طبق قوانین و مقررات کنوانسیون بین المللی ایمنی جان انسان در دریا ها ، بررسی و پس از اظهار نظر ، کلیه سوانح خیلی خطرناک و خطرناک را به سازمان بین المللی دریانوردی IM0 گزارش نماید .
منظور از بررسی سوانح ، بهره برداری از تجارت حاصله و سعی در جلوگیری از بروز سوانح مشابه در آینــده و استفاده های آموزشی و اصلاح ساختارها و قوانینی جهت ارتقاء ایمنی دریانوردی می باشد . هدف از انجام چنیــن بازرسیهایی تعیین میزان مسئولیت و یا قصور افراد نیست .
در همین راستا، بندرلنگه نیز با تشکیل بخش بررسی سوانح دریایی و کمیته بررسی سوانح متشکل از کارشناسان دریایی و فنی زیر نظر واحد دریایی و بندری در حال فعالیت می باشد که درصورت گزارش بروز سانحه دریایی از طریق پیام اولیه ، کنترل ترافیک و یا از طریق مکاتبات و ...
تیم بررسی سوانح با امکانات و تجهیزات مربوطه ، جهت تحقیق و بـررسی و جمـع آوری اطلاعات و گزارش به محل سانحه اعزام می گردند . لذا به منظور دستیابی به این هدف اعضاء کمیته بررسی سوانح و کارشناسان بررسی سانحه جهت اعزام به محل، ازقبل مشخص و با حکم معاونت دریایی
سازمان منصوب گردیده اند.
پس از جمع آوری مستندات و مدارک ، کمیته سوانح دریایی بندر تشکیل و براساس آئین نامه رسیدگی به سوانح و حوادث دریایی مصوب قطنامه شماره (21) A.884 سازمان جهانی دریانوردی و طبق روش تجزیه وتحلیل (SHEL) مورد آنالیز قرار می گیرد . بدینصورت که سانحه از نظر عوامل فنی
، انسانی ، نرم افزاری و محیطی بررسی و عوامل به وجودآورنده سانحه شناسایی می شود و راهکارها و پیشنهادهای عملی در راستای جوگیری از وقوع سوانح مشابه در آینده اتخاذ می گردد . گزارش حوادث پس از تکمیل به اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و متعاقباٌ مدیر کل
محترم اموردریایی سازمان ارسال می گردد .
چارت تشکیلاتی کمیته بررسی سوانح دریایی بندرلنگه
خاطر نشان می سازد کمیته می تواند برحسب مورد از نظر کارشناسان سایر ادارات و سازمان ها و یا نفرات درگیر با حادثه استفاده نموده و از آنان در جلسات دعوت نماید