شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
 

ویژگی های بندر

 

 

موقعیت بندرلنگه

بندرلنگه جنویی ترین مرز ساحل خشکی خلیج فارس است از این رو این بندر کمترین فاصله را با سایر کشورها و بنادر حاشیه جنوب خلیج فارس دارد . اتصال از سه جهت به شبکه جاده ای کشور ، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به لحاظ جغرافیایی ، نزدیکی به تنگه هرمز و آبهای بین المللی ، وضعیت مساعد شرایط حوضچه بندر ، ارتباطات قوی ساکنان با اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس و فاصله کوتاه بندر تا کشور های مذکور بندر را از لحاظ ارتباطات دریائی در جایگاه ویژه ای قرار داده است . مساحت کل محوطه های بندرلنگه تا سال 1381 در حدود 10 هکتار بوده اما در سال های اخیر به 27 هکتار ارتقاء پیدا نموده است . بندر لنه دارای دو اسکله چند منظوره با مجموع طول 444 متر و یک اسکله رورو با طول 20 متر می باشد که طول اسکله غربی 234 متر و عرض آن 30 متر و ابخور 5/5 متر ظرفیت 3000 تن را در خود جای داده است همچنین طول و عرض اسکله شرقی 210و 30 متر و ابخور 5/5 و ظرفیت 3000 تن و اسکله رورو با طول و عرض 20 و 24 و عمق 5/5 متر و ظرفیت 3000 تن آماده خدمات رسانی می باشد . آخرین مرحله لایه روبی در 28/11/1382 با حجم 131789 متر مکعب به اتمام رسیده است .

وضعیت کانال دسترسی ، لنگرگاه و حوضچه

اسکله نخست در دهه 60 ساخته و بهره برداری شده است . اسکله دوم در سال 1381 به بهره برداریرسیدکه طول مفید آن 210 متر می باشد سازه هر دو اسکله به صورت شیت پاپل فازی بوده و عرشه آن بتنی است رقوم پای اسکله در هنگام جزر 5/5 متر و در هنگام مد 8 متر می باشد . با توجه به شرایط کنونی بندر شناورهای تا 10000 تن قابلیت پهلوگیری را دارند . کانال ورودی بندر 600 متر طول و 10/5 تا 12 متر عمق دارد . بندر دارای 2 حوضچه می باشد مساحت حوضچه اصلی که عملیات ورود ، خروج ، پهلو گیری ، تخلیه و بارگیری شناورها در آن انجام میشود حدوداً 6 هکتار می باشد . حوضچه اصلی سه بازوی موج شکن دارد که مجموع طول آنها بالغ بر 1300 متر می باشد و بازوی اصلی موج شکن که شرق و جنوب بندر را پوشش می دهد 660 متر طول دارد . طول بازوی غربی موج شکن 250 متر و بازوی سوم که دهانه ورودی بندر را پوشش می دهد 390 متر طول دارد . بر روی بازوی غربی موج شکن عملیات بندری نیز انجام میشود . عمق ورودی حوضچه در حدود 5/6 متر است . با احداث موج شکن چهارم حوضچه جدیدی احداث شده است طول این موج شکن در حدود 670 متر بوده است این موج شکن تا موازات موج شکن اصلی ( جنوبی شرقی ) حوضچه اصلی امتداد یابد .

ترافیک کالا

در راستای اجرایی نمودن اهداف کلان دولت و سازمان بنادر و دریانوردی و برابر با اصل 44 قانون اساسی ،بندر لنگه به عنوان اولین بندرجنوب کشور و از سال 86 ،در روند خصوصی سازی قرار گرفت. با واگذاری بخش تخلیه و بارگیری بندر طی قرار داد ده ساله به شرکت انبارهای عمومی در سال 87 ،بندر لنگه توانست در زمره پنج بندر ی قرار بگیردکه بیشترین پیشرفت رادر عملیات تخلیه و بارگیری از خود بجا گذارده اند.این روند با سرمایه گذاری های کلان در بخش راه اندازی جایگاه سوخت رسانی ونیزتامین نیروی انسانی تاواگذاری کلی بندر به بخش خصوصی ادامه خواهد یافت. در چند سال اخیر نیز زیر ساخت های لازم بوجود امده است وامروزه   بعنوان یک بندر مسافری با پتانسیل زیاد برای رشد ترافیک لنجی شناخته میشود و در طی 11 سال گذشته ( از سال 1376 تا 1387 ) تعداد شناور های مسافری و لنج 95953 فروند بوده است.همچنین با ساخت و راه اندازی زیر ساخت های مسافری (نظیر ساخت رمپ پهلوگیری کشتی های مسافری و راه اندازی برج کنترل دریایی) در بنادر تابعه، این بندر بستر مناسبی جهت تردد مسافری از ایران به جزایر و کشور های حوزه خلیج گردیده است. مجموع کالا جابجا شده در بندرلنگه طی سال های 1376 تا 1387 ، 8478 میلیون تن می باشد که بیشترین کالای حمل شده در این دوره کالاهای عمومی به میزان 3620 میلیون تنکه 55% از مجموع عملیات غیر کانتینری را شامل می شود . 3858 میلیون تن باقی مانده را کالاهای کیسه ای ،‌ فله خشک غیر خوراکی ،‌ محصولات فلزی اتومبیل تشکیل می دهد . شناورهای ورودی به بندر عمدتاً مسافری و لنج می باشد از سال 76 تا 87 بطور میانگین هر سال 7996 فروند شناور به بندر وارد شده است . در 11 سال گذشته بطور متوسط هر روز 22 شناور در بندر پهلو می گیرد . بندرلنگه از سال 76 تا 84 یک بندر صادراتی بوده و طی 3 سال گذشته یک بندر وارداتی می باشد . کالاهای صادراتی شامل :‌ میوه و خشکبار ، محصولات دامی ، مصالح ساختمانی و سهم بالای کاپوتاژ صادراتی و تجارت ترانزیتی بشمال و کالای وارداتی شامل : کالاهی مصرفی و قطعات یدکی می باشد و کالای حمل شده به 3 دسته تقسیم بندی میشود :

الف ) صادرات ـ واردات داخلی با متوسط وزن 5152386 تن در سال

ب ) تجارت کاپوتاژی ایران و خلیج فارس با 2595462 تن در سال

ج ) تجارت ترانزیتی عمدتاً از جنوب به شمال با متوسط سالانه 61169 تن در سال به طور متوسط 31% از مجموع واردات به 80% از مجموع کالاهای صادراتی بصورت حمل یکسره توسط جرثقیل های ساحلی یا توسط نفرات و با دست بارگیری شده و از بندر خارج می شوند .

در حال حاضر مجموع محوطه انبار رو باز 62000 متر مربع که شامل 2 انبار سر پوشیده که زیربنای کلی انبارها د رحدود 7000 متر مربع می باشد .